Naast patat met, een patat speciaal of patatje pindasaus is het patatje Joppiesaus enorm populair in Nederland. En inmiddels kun je in ook in Duitsland, Spanje en België genieten van deze in Nederland ontwikkelde saus.
Ontdekker van de mogelijkheden van Joppiesaus is Achterhoeker Harry Niemeijer. Hij vertelt in het AD graag over het succes van zijn goudgele saus.
Hij geeft ook grif toe dat hij niet de uitvinder is van de saus is. Dat is namelijk Janyne de Jager, de dochter van de snackbarhoudster van Annie’s Snackbar in het Twentse Glanerbrug. Zij bedacht een saus met ui en een lichte kerrie smaak en noemde het Joppiesaus. Haar bijnaam is namelijk Jop.
Niemeijer is de eigenaar van snack- en sauzenfabrikant Elite in Neede. Hij komt jaren geleden tijdens een werkbezoek in bij Annie’s Snackbar. Hij probeert de saus, die bevalt hem uitstekend en hij doet een voorstel. Janyne kan kiezen, ze krijgt voor het recept en de naam Joppiesaus 1000 gulden óf ze krijgt 10 cent per verkochte emmer. Ze kiest de tweede optie en het geld stroomt binnen.
Deze ondernemer scoort nu ook in het buitenland met ‘zijn’ Joppiesaus https://t.co/YicYzSf9na
— Gyurka Jansen 🚋 (@ThE_ED) 13 november 2019
Want Joppiesaus verovert in no time cafetaria’s. Samen met mayonaise, ketchup, pindasaus en curry staat Joppie in de top vijf van Nederlandse sauzen. “Joppie was anders. Die is langzaam de big five binnengeslopen, zoals wij dat noemen. Met een compleet eigen smaakprofiel”, zegt Niemeijer tegen de krant.
De omzet stijgt verder door de verkoop in Duitsland, Spanje en België, al wil Niemeijer niks zeggen over financiële resultaten. Wel probeert hij het merk te beschermen: hij gaat achter imitaties aan en schuwt niet advocaten in te schakelen.